عشق:این انگیزه قوی احساسی، در سه سطح اتفاق می‌افتد: « ارتباط، عشق و ازدواج»،  مردم به عشق و ارتباط رودررو علاقه زیادی دارند. با این‌وجود، در بسیاری موارد تکنولوژی جانشین ارتباط شده است. امروزه مردم از دستگاه‌های سخنگوی اتوماتیک، ایمیل و نامه‌‌ صوتی استفاده می‌کنند. تفریحاتی مثل تماشای تلویزیون، بازی‌های ویدئویی و تماشا کردن دی‌وی‌دی‌ها افراد را بیشتر از هم جدا می‌کند. اگر راهی برای ایجاد ارتباط به مشتری احتمالی پیشنهاد شود، پیام تبلیغی اثر عمیق‌تری خواهد داشت. عشق یا قول دسترسی عاشقانه در انواع مختلفی از آگهی‌ها به‌چشم می‌خورد،داشتن دندان‌های سفیدتر، پوشیدن لباس مناسب، راندن یک اتومبیل خاص و یا صرف غذا در یک رستوران خاص، همگی این بار معنایی را دارند که اگر صاحب این موارد بوده و یا این پیشرفت‌ها را داشته باشید، عشق به سراغتان می‌آید (گونیلیوس،2011: 213).
رضایت آنی: در قرن بیست و یکم مردم گرفتارتر از همیشه هستند به همین دلیل پیوسته بدنبال زمانی برای آرامش یا پرداختن به کار های مورد علاقه خود هستند والدین می خواهند وقت بیشتری داشته باشند تا در کنار خانواده بگذرانند، بنابراین پیام هایی مانند :” در نصف زمان معمول اتاق خود را جارو کنید ” بسیار تأثیر گذار هستند.دنیای امروز دنیای عجله است همه از ما انتظار دارند که مشکل آنها را در کمترین زمان ممکن رفع نماییم یا کالای مورد نیازشان در کمترین زمان ممکن در اختیارشان باشد، بنابراین شرکت ها و سازمان ها روی این احساس رضایت آنی بسیار کار می کنند؛ کلماتی مانند اکنون، امروز،در یک ساعت یا کمتر،۲۴ ساعته و از این قبیل برای تحریک کردن این احساس مشتری است؛ حرک های احساسی زیادی وجود دارند که با استفاده از آنها می توانیم مشتریان هدف خود را تحت تأثیر قرار دهیم،احساسات قدرتمند
هستند و با استفاده صحیح از آنها می توانیم فرصت ها را در اختیار کسب و کار خود قرار دهیم.
احساس اول بودن : بسیاری از مشتریان دوست دارند اولین افرادی باشند که محصولی جدید را امتحان می کنند و این افراد به پیام هایی تبلیغاتی در این زمینه به خوبی واکنش نشان می دهند. در این گونه پیام های تبلیغاتی معمولاً به گونه ای رفتار می شود گویی آنها اولین نفر هستند یا طوری القا می کنند که مشتریان احساس قدرت می کنند :” اولین نفر در بلوک خود باشید” با این گونه پیام ها احساس اولین بودن را در مشتری بر می انگیزند. داستان قدیمی “خود را با استاندارد های روز تطبیق دادن” برای برانگیختن حس رقابت است، مشتریان بسیاری با حس رقابت وارد بازار می شوند آنها می خواهند مانند یا بهتر از همتای خود باشند.
تحقق بخشیدن به رویاها: اگر بتوان محصولات خود را به‌عنوان ابزاری برای کمک به دستیابی به رویاهای افراد معرفی کرد، یک انگیزاننده احساسی قوی شعله‌ور می شود.بعضی رویاها جهانی هستند، همه آرزو دارند در یک خانه زیبا زندگی کنند، از سلامتی کافی و ثبات مالی بهره‌مند بوده و زندگی بدون استرسی داشته باشند. مثلاً یک شرکت دکوراسیون داخلی آپارتمانی را به عنوان نمونه کار ارائه دهد که بتواند با نشان دادن ان به مشتریان ثابت کند که زندگی در آن
خانه چقدر می تواند به آنها آرامش دهد و استرس را از آنها دور کند (گونیلیوس،2011: 214).
احساس ترس :  ترس قدرتمند ترین هدایت کننده ی رفتار و اعمال بشر می باشد واحتمالاً این احساس بیش از هر احساس دیگری به زنده ماندن انسانها کمک کرده است. اگر مردم بدانند برداشتن یک گام خاص، باعث التیام ‌ترسشان خواهد شد، انگیزه‌ای برای اقدام پیدا می‌کنند. بنابراین ترس احساسی است که می تواند به صورت گسترده در پیام های تبلیغاتی مورد استفاده قرار گیرد. شرکت های بیمه معمولاً در پیام های تبلیغاتی خود از ترس بیشترین بهره را می برند؛ پیام هایی مانند: “در دام بیمه های ارزان قیمت نیفتید!” از این گروه پیام های تبلیغاتی هستند. می‌توان از‌ ترس مردم از عنکبوت، برای فروش بیشتر حشره ‌کش‌ها استفاده کرد. راه دیگر استفاده از‌ ترس، ترغیب مشتریان احتمالی با تذکر نتایج انجام یک سری کارهای خاص و یا انجام ندادن بعضی دیگر از کارهاست. برای مثال، مردم از مرگ واهمه دارند، بنابراین، نشان ‌دادن عکس یک شُش ناسالم، یک تصویرسازی بسیار قدرتمند از نتایج مخرب مصرف دخانیات است. مبنای «بازاریابی موارد کمیاب‌»، ‌ترس از دست دادن یک فرصت است؛ هر گاه مضمون یک آگهی این باشد که : «محصولات در حال اتمام هستند»، در حال تجربه عملی بازاریابی‌ ترس هستیم.
احساس گناه : وقتی که روی احساس گناه مشتریان دست می گذاریم به راحتی می توانیم روی او تأثیر بگذاریم، سازمان های خیریه و عام المنفعه به بهترین شکل ممکن از این احساس استفاده می کنند؛ مانند این پیام :” اجازه ندهید این کودکان بیش از این گرسنگی بکشند “.
طمع: طمع خوب است، ” به حریص بفروشید، نه به نیازمند” حریص همیشه بیشتر می خواهد و برای طمع خود پول می پردازد اما کسی که نیاز دارد فقط برای بر آوردن نیازش چیزی را می خواهد.
کالاهای رایگان و فروش‌های فوق‌العاده : امروزه مردم بسیار تمایل دارند که معاملات موفقی را تجربه کنند. بعنان مثال اگر در بسیاری از نمایشگاه های تجهیزات پزشکی در ایران دیده می شود که با اینکه پزشکان اشخاص متمولی هستند اما برای دریافت یک اشانتیون از یک غرفه بشدت استقبال می کنند. این به این دلیل است که انسان ذاتاً بدنبال دریافت چیزی بدون دادن هزینه آن است.می توان محصولات رایگانی
به افراد ارائه داد تا از طریق آن محصولات گرانتر و ارزشمندتر خود را به انها فروخت.برای مثال، می‌توان امکان دانلود رایگان کتابی الکترونیکی یا یک سی‌دی صوتی در حوزه تخصصی خود را برای مشتریان احتمالی فراهم کرد، سپس افرادی که به این پیشنهاد رایگان پاسخ داده‌اند را به فهرست مشتریان احتمالی اضافه کرده یا با ارائه محصولی مکمل به آن‌ها، شرایط برنده‌‌ – برنده ایجاد نمود (گونیلیوس،2011: 216).
18.1- یادآوری
1.18.1- حافظه
روانشناسان حافظه را به دو نوع حافظه ی کوتاه مدت (فعال) و حافظه ی دراز مدت تقسیم می کنند و درباره ی حافظه سه مرحه را متذکر می شوند که عبارتنداز: رمزگردانی،اندوزش و بازیابی. مراحل حافظه در شکل (2-1) نشان داده شده است.
شکل2-1 : مراحل حافظه
(منبع: ملتون،1963: 285)
عملکرد سه مرحله ی حافظه در همه ی موقعیت ها یکسان نیست. به نظر می رسد در موقعیت هایی که اندوزش مطالب برای چند ثانیه مطرح است در مقایسه با موقعیت هایی که مطالب باید مدتی طولانی تر ( از چند دقیقه تا چند سال ) ذخیره شود، نوع حافظه متفاوت خواهد بود؛ موقعیت های نخست با حافظه ی فعال و موقعیت های دوم با حافظه ی دراز مدت سروکار دارند (اتکینسون،1385: 286).
2.18.1- حافظه فعال
حافظه فعال شامل یادهایی است که تنها به مدت چند ثانیه ذخیره می شوند، اما حتی در مواردی که اطلاعاتی را فقط برای چند لحظه به خاطر می سپاریم، باز هم حافظه شامل هر سه مرحله ی رمزگردانی،اندوزش و بازیابی است.
1.2.18.1- مرحله رمز گردانی در حافظه فعال

دسته بندی : متفرقه