در دسته بندی تبلیغات بر اساس هدف سه نوع تبلیغات وجود دارد که عبارتنداز: تبلیغات آگاه کننده، تبلیغات ترغیب کننده، تبلیغات یادآوری کننده.
1. تبلیغات آگاه کننده :
در این نوع تبلیغات مردم با کالا یا خدمات آشنا می‌شوند که در آن نوعی آموزش و جهت دادن وجود دارد؛ زمانی که بخواهیم یک حرکت نو را آغاز کنیم، و یا یک محصول تازه را وارد بازار کنیم، تبلیغات آگاه کننده بسیار مؤثر است. در این نوع پیام فقط یک خبر اعلام می‌شود و ترغیبی صورت نمی‌گیرد (مثال: به نمایشگاه کتاب رفتم. در این پیام خبر و اطلاع‌رسانی رفتن به نمایشگاه به مخاطب صورت گرفته است).(ونوس و همکاران،1383: 198).
2. تبلیغات ترغیب کننده و دعوت کننده:
این نوع تبلیغات را به عنوان مکمل تبلیغات آگاه کننده ارائه می‌دهیم؛ این تبلیغات بر بعضی از ویژگی‌های یک پدیده یا کالا و خدمت تاکید دارد و امتیازات یا تمایزهای آن کالا یا خدمت را به اطلاع مردم می‌رساند تا مشتریان یا خریداران بر اساس مطالعات و مقایسه‌هایی که انجام می‌دهند، به سوی آن کالا یا خدمت سوق پیدا می‌کنند (مثال: اگر در ادامه پیام قبلی، این مطلب بیاید: امروز آخرین روز نمایشگاه است. این به معنای ترغیب مخاطب برای رفتن به نمایشگاه می‌باشد).(همان منبع:200).
3. تبلیغات تحکیم کننده و یادآوری کننده:
این نوع تبلیغات، مربوط به زمانی می‌شود که مشتریانی را در گذشته داشته‌ایم، ولی می‌خواهیم ارتباط خود را با آنها نزدیک‌تر کنیم و اطلاعات به روز به آنها ارائه دهیم و اجازه ندهیم ذهن آنان از محصولات و سازمان ما فارغ شود. در تبلیغات یادآور از حجم پیام‌ کاسته شده و تعداد دفعات پخش نیز کم می‌شود. این نوع تبلیغ در زمان جنگ تحمیلی در ایران به وضوح مشاهده می‌شد در آن زمان بسیاری از کالاهای صوتی و تصویری تبلیغ می‌شد، بدون در نظر گرفتن آنکه ورود آنها به ایران ممنوع بود تا جایی که شرکت‌های بزرگ بین المللی صوتی و تصویری کالاهای خود را در روزنامه‌ها و رسانه‌های ایرانی تبلیغ می‌کردند و حتی در پایان آن تبلیغ قید می‌کردند که این کالا در ایران موجود نیست؛ آنان به مشتری یادآوری می‌کردند که چنین کالایی موجود است، اما شرایط جامعه ایران اجازه ورود آن را نمی‌دهد. آنان از مشتری می‌خواستند ارتباط خود را با این کالاها داشته باشد؛ نکته جالب توجه این بود که در آن زمان در حالی که واردات این نوع کالاها به ایران ممنوع بود، مسافرانی که به کشورهای خارجی به ویژه دبی سفر می‌کردند، چون قبلاً با آگهی این کالاها آشنا بودند، چنین کالاهای صوتی و تصویری را خریداری می‌کردند و به عنوان کالای همراه مسافر وارد کشور می‌کردند (همان منبع:203-204). درتبلیغات یادآوری کننده، بسترهای لازم برای آشنایی با محصولات جدید و ارتباط با تولید کننده همیشه حفظ می‌شود تا اگر شرایط بازار عوض شود، مشتری بداند شرکت «الف» در صحنه بین المللی چه کالاهای جدیدی را وارد بازار کرده است، تا پس از آن تقاضای خود را فعال نماید و به سوی ارضای خواسته‌های خود برود. در این رهگذر باید اشاره شود استمرار در تبلیغات از اهمیت بالایی برخوردار است و نقش مهمی را ایفا می‌کند (محمدیان،1388: 282).
1.7.1- فعالیتهای ارتباطی متناسب با اهداف تبلیغاتی
در هریک از اهداف تبلیغاتی، فعالیتهایی خاص مد نظر می باشد که در جدول(2-2) به این فعالیتها اشاره می گردد.
جدول2-2:فعالیتهای ارتباطی متناسب با اهداف تبلیغاتی
تبلیغات آگاه کننده
تبلیغات ترغیب کننده
تبلیغات یادآوری کننده
آگاه کردن بازار از وجود کالای جدید
اعلام موارد استفاده‌ی جدیدی یک کالا
آگاه کردن بازار از تغییر قیمت
توضیح درباره‌ی نحوه‌ی کار کالا
شرح خدمات موجود
اصلاح یا برطرف کردن تاثیرات منفی

دسته بندی : متفرقه